Как се определя стойността на една картина – 8 компонента

февр. 12, 2017

Независимо от това дали сте колекционер или просто ценител на изкуството, добре е да имате предвид стойността на художествените произведения, които купувате. Разбира се водещото винаги е дали една картина ви харесва, дали пасва на дома ви и дали можете да си я позволите. Ако все пак имате интерес домът ви да представя стойностни произведения ще ви дадем малко информация как да подберете бъдещите ви художествени придобивки.

Някои хора имат вродено око за качеството, стойността и новаторството в една  картина, но ако не се доверявате изцяло на това или не сте от тези хора можете да разчитате на няколко други показатели.

Ще ви кажем най – общо какво формира цената на едно произведение:

Техника, размер, година на създаване, кой е авторът, дали е има декоративна рамка и често дали картината се предлага на вътрешен или външен пазар.

Техниката

Информацията за картината, която се предлага е важна за стойността ѝ. Добре е да обърнете внимание с какви бои е рисувана. За най-качествени се смятат маслените бои, затова и маслената живопис има по-висока пазарна стойност. Това не означава, че с други техники като графика, акварел, пастел и акрил не могат да се достигнат изумителни художествени постижения, но често ще забележите, че цените им принципно са малко по-ниски. Това в никакъв случай не твърдим, че е правилно.

Авторът

Дали авторът е млад или вече утвърден, дали е продуктивен и активен в представянето на работата си? Когато разгледате по-старите му неща лесно можете да се ориентирате дали той се развива или буксува на място. Добре е да бъде видимо, че един автор е приел на сериозно своята мисия на творец, а не го прави между другото. Лесно можете да прецените дали този художник развива творчеството си, това е гаранция, че можете да очаквате нови и интересни бъдещи проекти и за стойността на неговите произведения. Важно е той да стимулира въображението и чувството ви за естетика. Хвърлете поглед над творческата му биография. От кога работи, колко често излага, има ли изяви зад граница, прочетете рецензии за творчеството му от компетентни изкуствоведи, галеристи и журналисти.

Цените

Често пъти авторите са склонни да намаляват цените на своите по- стари произведения и обратно да слагат по-високи цени на новите. Това често се случва не само заради търговския принцип „Нова колекция“, но и поради факта, че повечето творци са емоционално обвързани с работата си. Новите, „пресни“ картини са по-скъпи за автора от тези, които е рисувал отдавна и стоят в депото. Това в удачен момент може да ви даде чудесна възможност да купите по-стара творба на много добра цена. Разбира се ако не уцелите неговата любима, която е рисувал преди 10 години, и която той най-вероятно никога няма да ви продаде.

Размерите

Съотношението между размер и цена не винаги е фиксирано. В повечето случаи има такава закономерност-цената върви с формата на картината. Малките са по-евтини, големите са по- скъпи. За България това не е обичайна практика, но има и художници, най-вече излагащи на запад, които в резултат от експертна оценка на лицензирани агенции за оценяване на произведения на изкуството, калкулират цените си на квадратен метър. Разбира се всички знаем за Мона Лиза и малките холандци, при които размер и цена нямат никаква връзка. Но за повечето живи и работещи автори това е един параметър, по който можете да се ориентирате в ценообразуването.

Рамката

Декоративната рамка също е един от елементите на ценообразуването и стойността на художественото произведение. Тя е от особено значение ако картината е с колекционерска стойност. Наличието ѝ оскъпява и на прост търговски принцип всяка картина. Разбира се има значение дали тя е от пресована хартия, метал или друго. Ателиетата за рамки предлагат най-често два основни типа рамки, дървени и такива от пластмаса. Дървените рамки са по-качествени, често са по- скъпи и по-устойчиви на наранявания. Пластмасовите /пвц/ декоративни рамки са по-бюджетния вариант. Поради чудесното качество на принта върху тях с просто око е незабележима разликата с дървените такива. При тях има много голямо разнообразие от цветове, дървени десени, орнаменти и т.н. Тези рамки са и много по- леки от другите и с по-старателно опаковане можете да ги запазите непокътнати при транспортиране.

Поради по-ниската цена на пвц рамките имате възможност да представите произведението, без да правите компромиси, в най-подходящата му визия. Предлагаме няколко примера: Сложете паспарту за да отделите картината с допълнителен въздух от рамката, което е доста естетично. Можете да наслагвате няколко вида рамки една върху друга за по-разчупени и креативни решения. Вече имате възможност да сложите „златната“, ренесансова рамка, която вашата картина заслужава без това да ви вкара в сериозни разходи. Рамката е важна за да придаде завършеност на картината в интериора. Тя е задължителна за някои стилове, за други не е. Добре е да бъде съобразена с дървения десен, метала или цветната гама на помещението. Ако са ви необходими такива услуги, препоръчваме ви нашите партньори от Весконти – М в София.

Външен и вътрешен пазар

По отношение на пазара в и извън страната голяма част от авторите запазват двойни стандарти. Това се случва поради голямата разлика в стандарта на живот. Ако цените са съобразени с този в България, на запад те ще се продават много евтино. От това галериите нямат интерес и авторът губи авторитет пред западната публика. Ако пък държи „западни“ цени рискува да продава доста-по трудно в страната. Все още малко автори у нас могат да си позволят да държат едни и същи цени при различните стандарти и условия на галериите в Западна Европа и САЩ. С повишаване на стандарта на живот в България тенденцията е цените и стойността да се уеднаквят.

Разбира се винаги има и шанс да попаднете на млад автор, който е преценил, че изкуството му е достатъчно гениално за да ви стресне с цифри неадекватни на цялостните му показатели и ситуацията на пазара. Знайте, че има художници, със самочувствие, които вярват, че ако те не си повярват достатъчно никой няма да им повярва. Не се стряскайте, а уважете техния порив независимо дали ще си купите картина от тях.

От ателието

Ще ви разкажем малко и за купуването на картини от ателието на автора.

Често се смята, че авторът трябва да продава по-евтино от ателието си, защото се избягват процентите на галерията, но това не е задължително. Някои автори, предлагат картините в ателието си дори на по- високи цени, отколкото можете да ги намерите в галериите. Това е защото някои от тях просто не обичат да се срещат с клиенти и да преговарят за цени. Те са преценили, че има квалифицирани професионалисти, които могат да правят това от тяхно име и да си спестят този дискомфорт.

Ако все пак вашият автор е готов да разговаря с вас, най-голямата полза, когато се свържете директно с него е:

  • Получавате личен контакт.
  • Развирате повече за вашето ново произведение.
  • Научавате варианти за удовлетворение и на двете страни като например, може да ви предложи, други свои произведения, които влизат в бюджета ви. Често би могъл да ви нарисува подобна картина в удачен за вашето пространство размер и отговаряща на вашия бюджет цена.
  • Може да направи добра отстъпка при интерес за повече от една работи.
  • Може да ви предложи репродукция / принт / на търсената картина ако това е възможно.

Сертификати

На запад съществува обичайна практика галериите или самите автори да издават сертификати за автентичност на всяко предлагано произведение. Този сертификат добавя В България това не е разпространено сред авторите, но предстои да бъде наложено като тенденция. Вие е добре да получите един вид документ, подписан собственоръчно от автора. Той удостоверява, че произведението е именно на този автор и той притежава авторските права за него. В него фигурират определените параметри – заглавие, размер, година на създаване и актуално цветно изображение.  Описаните данни, както и подписа на автора трябва да съответстват със същите поставени на самото платно от задната страна на картината. Ако вашата картина, отзад не е описана и подписана така ви съветваме да изискате това да бъде направено. Така показвате отношение към изкуството и най–важното можете да се ориентирате след време евентуално за стойността му за колекционерите.

Купуването и подаряването на изкуство е въпрос на култура и интелигентност. Радваме се, да сме полезни на хора като вас.

Pin It on Pinterest

Share This